TwitterFacebook

BTC: waarde creëren samen met de klant

Dit jaar bestaat BTC twintig jaar. In die tijd heeft de totaalleverancier van ICT een zeer sterke positie opgebouwd in de IT- en Telecombranche. Commercieel directeur Monique Dijkstra: ‘Wij zorgen ervoor dat bedrijven altijd goed bereikbaar zijn en voorzien in de behoefte van klanten om hun bedrijfsvoering vanaf een smartphone te kunnen besturen.’

2000. Sinds de oprichting is BTC gericht op de verkoop van mobiele abonnementen voor telecomproviders KPN en Vodafone. Wat later doet het bedrijf dit ook voor andere providers en dan gaat het snel. BTC groeit uit tot een bedrijf van meer dan zeventig man dat op het gebied van connectiviteit het portfolio van de telecomproviders voert. BTC levert hen daarvoor alle benodigde infrastructuurdiensten, fixed en VoIP, en in de loop der jaren wordt de serviceverlening uitgebreid met Mobile Device Management-diensten. In 2019 nemen Frank Meerts (CFO) en Ray Kemp (CEO) het bedrijf over. Zij gaan de groeistrategie vormgeven.

2020. BTC is inmiddels een gevestigde Managed Service Provider (MSP). Sinds dit jaar is Monique Dijkstra er als commercieel directeur verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de eigen organisatie en voor de externe commerciële strategie. ‘We pakken het connectiviteitsvraagstuk van onze klanten op, dit zijn zowel bedrijven als overheden. Door daar een strategische slag in te maken, kunnen wij waardecreatie genereren. Daarbij gaan we uiteraard altijd uit van wat het beste is voor die specifieke klant.’ De kwaliteit en capabiliteit van deze managed services zijn de afgelopen jaren hard gegroeid. BTC neemt dan ook steeds meer ICT-processen van klanten over en ondersteunt hen hierin.

In het hart van bedrijven

BTC staat voor het creëren en implementeren van slimme technische oplossingen voor bedrijfskritische processen van klanten. Monique: ‘Met die missie raken we het hart van bedrijven. Die hebben steeds meer een complex IT/ICT-landschap: in een lokaal datanetwerk, met diverse enterprise en end-user-applicaties, maar ook steeds meer SaaS-oplossingen waardoor de IT-architectuur soms nog het meest doet denken aan spaghetti. Negen van de tien bedrijven worstelen met nog vrij traditionele IT waarbij connectiviteit zelfs nog een gescheiden domein is. Dat geldt zowel voor het mkb, de overheidsinstanties als de corporates.’ 

BTC is ervan overtuigd dat elk bedrijf vanaf de smartphone kan worden gerund. ‘Vaak hebben bedrijven nog zware applicaties op hun server staan die moeilijk te integreren zijn met andere systemen. Wij zeggen: Dat hoeft echt niet meer tegenwoordig. Dankzij de huidige techniek kan de toegang tot deze informatie via any device. Wij zorgen ervoor dat 70 procent van de functies binnen een bedrijf via een smartphone kan worden bestierd.’

Voor de digitale transformatie die daarvoor nodig is, moeten bedrijven wel zelf de stap maken, stelt Monique Dijkstra. ‘Als bedrijven ervoor kiezen om hun IT te outsourcen, kunnen wij ze op IT-vlak op specifieke onderdelen ontzorgen. Om de waardecreatie die wij ze kunnen bieden vorm te geven, is het cruciaal dat wij het bedrijf, zijn ambitie en zijn processen begrijpen. Openheid van zaken is daarom van belang.’

Keep IT simple

Mkb-bedrijven vinden het vaak dus nog een uitdaging om de transformatieslag te maken. Terwijl, legt Monique Dijkstra uit: ‘Het concurrentievoordeel van je bedrijf stijgt wanneer je innovatieve producten zelf toepast en in de markt zet. Neem Pepsi. Zij hebben een enorme efficiencyslag gemaakt door alle processen via applicaties te digitaliseren. De medewerkers in het magazijn werken met een iPad, chauffeurs met een iPhone en op kantoor werken ze met een MacBook. Met het inzetten van een app kunnen alle partijen de status van de bestelling volgen: van het invoeren van de bestelling, de voorraad in het magazijn tot en met de le-vering bij de klant. Naast dat dit efficiënter werkt, bespaart Pepsi op deze manier kosten door minder manuren te maken.’

Een schoolvoorbeeld van hoe ook BTC de zaken aanpakt. Dit komt ook terug in het motto: keep IT simple. ‘Als je IT vanuit de gebruikerskant benadert, zoals wij doen, ís het ook simpel. Wij zien klanten worstelen met de vraag hoe ze de slimme technieken kunnen inzetten, zodat ze kunnen groeien in de markt waar ICT een enorme impact heeft. Als partner nemen wij onze klant bij de hand en laten hem zien: dit is wat er kan, dit zijn de technieken, zo helpen wij jullie om die digitale transformatieslag te maken.’

Twee pijlers

BTC stoelt daarbij op een tweetal pijlers. Monique Dijkstra: ‘Bij elke schakel in de keten van de digitale infrastructuur van klanten is connectiviteit een randvoorwaarde om te transformeren. Dat zal ook altijd zo blijven. Connectiviteit is dan ook onze eerste pijler. Denk hierbij aan de Internet of Things, mobiel internet, SD-Wan, wifi-apparatuur. Echter, als het netwerk te traag is omdat het niet goed is ingericht, krijg je als bedrijf niet het netwerk dat je hoopte.’

Daarom is BTC’s tweede pijler zeker zo belangrijk: de managed services. ‘Dat gaat over het uit handen nemen van de diensten die we onder pijler één aanbieden. Wanneer bedrijven die aan ons uitbesteden, beheren en monitoren wij alle IT-apparatuur.’ Daartoe bepaalt BTC allereerst hoe up-to-date en functioneel de bestaande apparatuur nog is. ‘Vervolgens monitoren we de performance en verzorgen we updates op afstand. Dat doen onze eigen mensen, waarbij we nauw samenwerken met onze strategische partners Samsung, Apple, KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile.’ 

Samen met de klant

Doordat BTC zelf ook een mkb-bedrijf is, kan het zich bovendien goed met de doelgroep identificeren. ‘Wij hebben onze eigen werkplekken uiteraard ook voorzien van de modernste mobiele oplossingen. Zo kunnen onze Service & Support-teams met een Samsung S10 smartphone en een DeX docking station gekoppeld worden aan een scherm, waardoor ze toegang hebben tot onze bedrijfssystemen. De productiviteit neemt toe en investeringen voor desktops en laptops zijn niet meer nodig. Dat is immers waar we voor staan,’ stelt Monique. ‘We zijn intern hetzelfde georganiseerd als onze klanten, staan met onze voeten in de klei. Dat is ook zo mooi: we doen het echt samen met onze klanten. Daar komt ook de waardecreatie vandaan.’

De commercieel directeur vervolgt enthousiast: ‘Ik vind oprecht dat je altijd en overal je werk moet kunnen doen. Zo zit ik nu bijvoorbeeld in onze BTC leefkeuken te werken. Daarbij zet ik ook graag het Microsoft-programma Teams in. Doordat ik bij mijn vorige werkgever in een virtual team werkte, ben ik ook al gewend om zo te werken. En omdat het gewoon werkt en doet waarvoor het bedoeld is, gaan mensen daar als vanzelf in mee; ook zij vergaderen via videoconferencing.’ 

Dat BTC daarbij niet alleen voor klanten, maar ook voor zichzelf een groeiambitie heeft, is evenmin een geheim. ‘Wij hanteren een buy en build-strategie. Dit betekent dat op korte termijn de eerste overnames plaatsvinden om onze IT-footprint te vergroten. Daarnaast gaan we verdiepen: we halen meer kennis in huis. Zo vergroten we ons marktaandeel; in een aantal jaar willen we een significante groei laten zien. Het is zo mooi om de gezonde groei van een bedrijf mee te mogen maken en in de markt te realiseren.’ 

www.btc.nl