TwitterFacebook

Debiteurenbeheer in tijden van crisis

COLUMN Ard Haan,
Incasso Gerechtsdeurwaarder
BOITENLuhrs

Hoe ga je als ondernemer om met je debiteuren in coronatijd? Een even actuele als lastige vraag. Maar wel één met een antwoord. 

Veel ondernemers worstelen momenteel met een dilemma: ga ik achter mijn geld aan in deze tijd van coronacrisis? Ook de debiteur heeft last van de onverwachte omstandigheden, maar tegelijkertijd moet ook in eigen huis de schoorsteen blijven roken. 

Het zijn onzekere tijden voor ondernemers. Draaide de economie op volle toeren, neemt corona het over en besluit de overheid tot vergaande maatregelen. Alles is gericht op het indammen van de virusverspreiding en het overeind houden van de gezondheidszorg, die staat voor een ongekende opdracht. 

Maatregelen waardoor winkels, kapperszaken, horeca en sportgelegenheden hun deuren hebben moeten sluiten. De economische gevolgen zijn groot, er is veel onzekerheid. ‘Kan ik straks nog door met mijn bedrijf?’en of ‘Hoe kom ik aan voldoende liquiditeit?’, maar ook ‘Wat moet ik doen nu mijn huurder zijn huur niet meer betaald?’

Tegelijk wordt er ook vooruit gekeken. Ondernemers worden gesteund met maatregelen om een faillissements- en ontslaggolf af te wenden. Vastgoedeigenaren schieten klanten te hulp met uitgestelde huren. Banken versoepelen voorwaarden en betalingstermijnen. Sympathiek en noodzakelijk vooral, om de boel draaiende en de schade beperkt te houden. 

Menig ondernemer zou voor zijn klanten graag hetzelfde doen. Uit loyaliteit en lijfsbehoud. Maar vraagt zich af: ‘ga ik voor de korte termijn oplossing of het lange termijn perspectief?’ Help je – als het kan – eerst je klant die het lastig heeft of is de eigen situatie doorslaggevend? 

Wat doe je als ondernemer in crisistijd met een vaste debiteur, met een notoire wanbetaler? Stel je je wat soepeler op of let je primair op de eigen liquiditeit? Met dat laatste is vanuit ondernemersoogpunt vanzelfsprekend weinig mis. Want je moet door. Ook jij hebt je verantwoordelijkheden, medewerkers en rekeningen die moeten worden betaald. Maar die tweede aanmaning, doe je in deze tijd misschien toch wat minder makkelijk op de post. Moreel wringt het, je klant heeft het al lastig genoeg. Wat moet je? 

Bij ons op kantoor is die vraag actueler dan ooit. Wij zien ondernemers er mee worstelen. Ons antwoord: bekijk het per geval. 

Als gerechtsdeurwaarder pleit ik voor maatwerk. Bekijk de debiteurenportefeuille met extra aandacht. Ga na wat je tot nu toe hebt gedaan om je geld te ontvangen. Ga het gesprek aan, vraag door, beoordeel de omstandigheden. Denk mee en werk aan oplossingen die passend zijn voor beide partijen. 

Dat neemt niet weg dat er in tijd van crisis ook situaties zijn waar de gerechtsdeurwaarder juist wel stappen zet om te kunnen incasseren. Opgelopen schulden, achterstanden van maanden met aanmaningen die onbeantwoord bleven. Uitzichtloze situaties die vragen om een beoordeling van de rechter. Om een toewijzing die beslaglegging mogelijk maakt. Want de vraag stellen (is dit wel het juiste moment?) is hem in zo’n geval beantwoorden. De kans dat deze debiteur de crisis niet overleeft en jij naar je geld kunt fluiten, is te groot.