TwitterFacebook

Grote interesse investeerders in startups op Demo Day E- & Mcommerce

Op 23 januari organiseerde accelerator Startupbootcamp Demo Day E- & Mcommerce op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Tien veelbelovende startups pitchten, onder het toeziend oog van ‘Special Envoy’ van StartupDelta Neelie Kroes, hun business aan ruim vierhonderd investeerders en partners. In totaal haalden zij tot aan Demo Day 3,4 miljoen euro op aan financiering. Demo Day vormde het startschot voor de volgende stap in hun ontwikkeling. Om die stap te kunnen maken, gaan de startups de komende tijd op zoek naar bij elkaar opgeteld 25,5 miljoen euro.

Op Demo Day brengt Startupbootcamp de beste startups samen met potentiële investeerders. Startupbootcamp spreekt wereldwijd jaarlijks met meer dan 10.000 startups en selecteert er slechts tien om verder te begeleiden. En met succes, want 94 procent van alle bedrijven die aan Startupbootcamp in Amsterdam heeft deelgenomen, is nog steeds alive and kicking.
In de maanden voorafgaand aan Demo Day worden deze startups in een intensief programma van negentig dagen klaargestoomd voor de ultieme pitch. Deelnemers waren deze editie onder andere Tom Kabinet, Printr, Quiver, Magnetic.io en StartMonday. De bedrijven kregen veel geïnteresseerde investeerders aan hun stand: gemiddeld zeventien per startup. Nu is het moment aangebroken om deze leads op te volgen. Tot nu toe haalden de tien startups tot aan Demo Day 3,4 miljoen euro op. In de fase die nu aanbreekt, willen zij 25,5 miljoen euro bij investeerders inzamelen. Noodzakelijk om te blijven groeien.

Neelie Kroes: “Gebruik ons!”
Ook startupambassadeur Neelie Kroes was aanwezig op Demo Day. In het pas opgerichte StartupDelta-programma wil zij Nederland op de kaart zetten als vestigingsplaats voor startups. Daarnaast helpt zij Nederlandse startups om te groeien. Kroes: “Wanneer ik deze startups zie, ben ik enorm onder de indruk van de kwaliteit en ambitie. Laat mij weten wat er voor startups in Nederland beter kan, want hier wil ik mij voor inzetten.”

Jonge generatie neemt initiatief
Tijdens Demo Day werd het belang van een gezond startupklimaat nogmaals aangestipt. Startups vormen de drijvers van de economie, doordat zij veel werkgelegenheid creëren. Kroes: “Een grote zorg van mij is de jeugdwerkloosheid in Europa. Gelukkig wacht de jonge generatie niet tot de politiek met een oplossing komt, maar neemt zelf het initiatief.” Ook zijn nieuwe bedrijven veel innovatiever dan de oude garde en hebben zij meer slagkracht om innovaties snel naar de markt te kunnen brengen. Volgens oprichter van Startupbootcamp Patrick de Zeeuw staan we aan het begin van een entrepreneurial revolution. “Het internet heeft ondernemerschap makkelijker gemaakt, maar de behoefte aan angels die beginnende bedrijven ondersteunen, blijft groot.” Voor meer informatie over de tien startups, bezoek de website van Startupbootcamp E- & Mcommerce.

Over Startupbootcamp
Startupbootcamp is opgericht in 2010 en is de nummer 1 accelerator van Europa met een mentor- en alumni-netwerk in meer dan dertig landen. Het programma biedt startups toegang tot een groot netwerk van experts in diverse branches gedurende een intensief drie maanden durend programma. Na drie maanden pitchen de tien startups op Demo Day voor een zaal met daarin meer dan 150 investeerders. Momenteel draaien er programma’s van Startupbootcamp in Amsterdam, Berlijn, Kopenhagen, Istanbul, Eindhoven, Londen, Barcelona en Singapore. Zie ook www.startupbootcamp.org.