TwitterFacebook

Hospitality Heroes zet gastvrijheid in de horeca op scherp

De service in de Nederlandse horeca laat nog veel te wensen over. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidde afgelopen zomer al de noodklok: er is een gigantisch tekort aan geschoold horecapersoneel. In de horeca zijn maar liefst 37.000 vacatures, waarvan bijna twee derde meer dan drie maanden openstaat. Door het toenemende personeelstekort keldert de kwaliteit van de horeca. En dat terwijl de horeca in Amsterdam in volle bloei staat, met meer inwoners die meer te besteden hebben en een groeiend evenementenaanbod. Dus wat doe je als je restauranteigenaar bent en het hoog tijd is voor verandering? Dan ga je op zoek naar de allerbeste horecahelden en begin je je eigen horeca-uitzendbureau genaamd Hospitality Heroes.

 

Hospitality Heroes komt voort uit een samenwerking van verschillende restaurants in Amsterdam en omgeving die met het concept hun ‘flexibele schil’ wilden creëren. Omdat het werven van geschikte horecahelden veel tijd en kennis kost, besloten zij na twee jaar de focus terug te brengen en het bedrijf over te dragen aan uitzendspecialisten. Dit bleek de professionaliseringsslag waar behoefte aan was. Inmiddels is het een volwaardige arbeidsbemiddelaar die dagelijks de beste kandidaten searcht, werft en traint voor functies als host, runner, barmedewerker, eventmedewerker, kok en manager.

Hospitality_Heroes_superskills

“Goed voorbeeld doet volgen. Wij werken zelf net zo gastvrij, enthousiast en servicegericht als wij van onze Heroes verwachten. Deze positieve houding combineren wij met een rugzak aan kennis van de markt. Deze is gevuld met 50 jaar horeca- en 20 jaar uitzendbranche-ervaring”, reageert Maarten van Steenbergen, operationeel directeur.

Horeca is een kunst en zeker geen kunstje. Waar andere landen horeca als een ambacht zien, wordt de hospitality-branche in Nederland vaak weggezet als studentenbijbaan. Hospitality Heroes heeft als grootste uitdaging om het horeca-ambacht in Nederland te laten herleven. Denk maar niet dat je zomaar door de selectieprocedure van Hospitality Heroes komt. Met iedereen die zich bij het bedrijf meldt wordt een persoonlijk gesprek gevoerd waarin houding en gedrag, gastvrijheid, vaardigheden en enthousiasme centraal staan. Standaardonderdeel van elke inwerkprocedure is de 
Be a Hero-training. “In die trainingen leren wij de mensen kennen, leggen we uit wat onze visie op gastvrijheid is en helpen we de kandidaten om straks bij onze klanten het verschil te kunnen maken”, aldus van Steenbergen.

 

Veel horecaondernemers klagen over de mentaliteit van jongeren die volgens hen niet meer weten wat werken is. Tegelijkertijd kampt de horecabranche met een negatief imago als werkgever. Tijd voor drastische verandering. KHN stelde al dat de oplossing, naast een goede beloning, zit in het aanbieden van opleidingen en flexibele werktijden. De horecahelden van Hospitality Heroes kunnen daarom via de Hero Academy hun skills verder ontwikkelen met de vervolgopleidingen: Make a DifferenceBe Effective en Be a Leader. En ook aan de flexibele werktijden is gedacht; kandidaten kunnen in het systeem zelf aangeven hoeveel en wanneer ze willen werken. Klanten krijgen op hun beurt van alle beschikbare kandidaten te zien welke vaardigheden ze hebben en kiezen zelf met wie ze in zee gaan.
Hospitality_Heroes_diensten
Op dit moment zijn de Heroes te bewonderen achter de bar, in de keuken, bediening of in een managementfunctie bij diverse horecaorganisaties in het hogere segment in Amsterdam: hotels, bars, restaurants, festivals en evenementen. Als de markt in de hoofdstad is veroverd, wil Hospitality Heroes door Nederland uitbreiden met meerdere vestigingen.