8.6 C
Amsterdam
donderdag, april 25, 2024

Inflatie is hét woord van 2022 Alles wordt duurder

Onze edities

Maar wat betekent het precies?

Bij de kassa van de supermarkt kun je tegenwoordig de wenkbrauwen zien fronsen van de klanten die hun aankoopbon in de handen gedrukt krijgen van de kassière. Alles wordt duurder. Dat is volgens experts te wijten aan de inflatie, een luis in de pels van het huishoudboekje van veel Nederlanders. Maar ook aandelen verliezen hun waarde, de energieprijzen stijgen en de marge van ondernemers staat steeds meer onder druk. Want wat kun je als ondernemer doen om nog enigszins je klant te tegemoet te komen als de kosten je om de oren vliegen? Inleveren? De kwaliteit van producten aanpassen? Er zijn meerdere opties. 

Wat is inflatie?

Het begrip kom je misschien nu overal tegen in bijvoorbeeld de media of in familiekring tijdens het afgelopen kerstdiner. Maar wat houdt het nou precies in? Inflatie is de verhoging van het algemene prijsniveau. Inflatie betekent dus dat geld minder waard wordt, omdat er meer van in omloop is. Als gevolg hiervan worden goederen en diensten duurder. Inflatie is een probleem als de prijzen harder stijgen dan het salaris. Dan kunnen mensen minder kopen met hun geld, wat leidt tot een verminderde welvaart.

Inflatie wordt meestal gemeten door het consumentenprijsindexcijfer (CPI) dat de prijsveranderingen in een brede selectie van goederen en diensten volgt. De inflatie zelf is een vrij algemeen voorkomend begrip, mits het in toom wordt gehouden. Het doel van de centrale bank is om inflatie op een stabiel niveau te houden, meestal tussen 1 en 3 procent per jaar. 

Waarom is de inflatie in 2022 zo enorm gestegen?

In 2022 liep de inflatie verwachting fors op. Na de inval van Rusland in het buurland Oekraïne werd energie schaarser en dus flink duurder. Maar niet alles is te wijten aan de energiemarkt. Denk ook aan andere factoren, waaronder de stijgende grondstofkosten, de zwakkere dollar en stijgende rentetarieven. Al deze factoren droegen bij aan hogere prijzen voor goederen en diensten. Want als je als fabrikant een hoger bedrag voor dezelfde grondstof moet betalen of meer moet betalen voor de energie om deze grondstof om te zetten in een klaar product, dan kun je niet anders dan dit doorberekenen. Zo behoud je je marge en je productiestroom op peil.

Maar ook de aanhoudende economische effecten van de COVID-19-pandemie dreef de inflatie op. Daar waar 2020 en 2021 al een behoorlijke veerkracht eiste van ondernemers, heeft 2022 daar nog een schepje bovenop gedaan. Met de heropening van bedrijven en stijgende consumentenbestedingen, steeg de vraag naar goederen en diensten aanzienlijk. Deze toegenomen vraag leidde ertoe dat sommige prijzen sneller stegen dan andere, wat eveneens leidt tot een hogere algemene inflatie.

Als klap op de vuurpijl heeft de inflatie nog een duwtje in de rug gekregen door de fiscale stimuleringsmaatregelen van de overheid. Deze maatregelen zijn bedoeld om de economie een boost te geven en bedrijven te helpen het hoofd boven water te houden tijdens de pandemie, maar leidden tot hogere prijzen omdat de vraag naar goederen en diensten groter is dan het aanbod.

Wat brengt 2023 en wat kun je als ondernemer doen?

De inflatievoorspelling voor 2023 is minder ‘wild’ als die van 2022, maar de verwachting is dat de prijzen nog lang hoog zullen blijven. De prijzen van goederen en diensten zullen wederom stijgen. De energiemarkt blijft volgens verschillende vergelijkers zoals Gaslicht.com, Independer en Energievergelijk.nl nog lang onrustig. Wat kun je als ondernemer doen om je klant nog enigszins te ontzien? Die vraag laat zich moeilijk beantwoorden omdat dat ook heel erg afhankelijk is van je verdienmodel, de sector waarin je opereert en welke steun je krijgt vanuit de overheid. Ook de hoeveelheid personeel dat u kunt werven als uw bedrijf groeit is een belangrijke factor. De arbeidsmarkt blijft immers krap. Wel is duidelijk dat als de salarissen van mensen achterblijven op de prijzen van bedrijven, ondernemers niet eeuwig hun prijzen kunnen verhogen. 

Brancheorganisaties zoals de Koninklijke Horeca Nederland en Dutch Digital Agencies (DDA) geven aan dat een te hoge kostenstijging de branche ongezonder maakt. Voor 2023 zullen veel ondernemers hun winstmarge zien dalen. Opties? Sommigen zien dat gegeven met lede ogen aan en nemen genoegen met minder klanten, sommige ondernemers passen hierop alsnog de prijzen omhoog aan en andere ondernemers houden rekening met een jaar waarin men de winst even ziet uitblijven om de klant te behouden. Wat uw strategie ook is, uw brancheorganisatie houdt u op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en adviseert waar mogelijk. Ondernemen kent zijn ups en downs en dat is dan ook de grote beloning van ondernemen. Laten we dus ook voor 2023 weer een prachtjaar maken.

Laatste nieuws

Varen op de Amsterdamse grachten, het mooiste evenement van de wereld

Amsterdam is een schitterende stad die je op veel verschillende manieren kan ontdekken, maar vanaf het water met een...

Lees ook..