TwitterFacebook

Zakelijk op weg naar een emissievrij Amsterdam

Ook de gemeente Amsterdam heeft zich ten doel gesteld om in 2030 te voldoen aan de Sustainable Development Goals van de World Health Organization. Daartoe moeten er in stadia heel wat stappen worden gezet. Het bedrijfsleven kan daaraan bijdragen.

In 2030 wil Amsterdam voldoen aan de adviesnormen van de World Health Organization en de luchtvervuiling in de stad voor de helft hebben verminderd. In het Actieplan Schone Lucht beschrijft de gemeente in hoofdlijnen hoe er wordt toegewerkt naar schonere en gezondere lucht in de stad. Om te komen tot een gezonder woon- én werkklimaat, want dit maakt de stad niet alleen leefbaarder, maar zeker ook beter werkbaar. Het bedrijfsleven kan daar zeker een steentje aan bijdragen; zakelijk verkeer maakt immers de meeste kilometers in de stad.

Uitstootvrije gebieden

Wat zijn zoal de plannen van de gemeente Amsterdam? Allereerst worden de normen voor uitstootvrije gebieden – zones waar geen benzine-, diesel- of gasmotoren mogen komen – steeds strenger. Sinds vorig jaar mogen dieselauto’s en dieselbestelauto’s met een emissieklasse 3 en lager al niet meer binnen de ring A10 rijden, vanaf volgend jaar geldt dit voor dieselvrachtauto’s en dieselautobussen met emissieklasse 5 en lager. Vanaf 2025 wordt het echt menens, als er alleen nog elektrische brom- en snorfietsen in de bebouwde kom mogen rondrijden. Vracht- en bestelwagens, taxi’s, ov-bussen en touringcars mogen dan alleen binnen de ring A10 komen als ze uitstootvrij zijn. In 2030 ten slotte is de hele bebouwde kom van Amsterdam uitstootvrij voor alle soorten verkeer, dus ook voor personenauto’s en motoren. Voor het bedrijfsleven in de Amsterdamse binnenstad is het dus goed om nu al na te denken over alternatief vervoer.

Dit hoeft in Amsterdam niet heel moeilijk te zijn. De stad is namelijk koploper op het gebied van elektrisch vervoer. Op dit moment staan er in de stad zo’n 4700 openbare en 4100 private oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook zijn er 32 snelladers die enkel gebruikmaken van groen opgewekte stroom. Wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen. Dit kunnen bedrijven via de gemeentelijke website bij Nuon/Heymans doen. Bedrijven die overstappen op elektrisch vervoer krijgen bovendien gemeentelijke steun in de vorm van advies en/of subsidies. Ook werken overheden in de metropoolregio Amsterdam samen in het project MRA-Elektrisch om ook in de satellietgemeenten laadpalen te plaatsen.

Heineken en Picnic

En ook breder voert de gemeente maatregelen door. Zo zijn drukke standplaatsen voor taxi’s als het Leidseplein en Amsterdam Centraal nu exclusief bestemd voor elektrische taxi’s. In Amsterdam rijden hierdoor nu 600 elektrische taxi’s rond en bij de uitgifte van een parkeervergunning krijgen elektrische auto’s voorrang. En ook bedrijven kiezen ervoor om hun steentje bij te dragen. Zo rijdt online supermarkt Picnic enkel in 100 procent elektrische autootjes, en bijvoorbeeld ook Lidl en Albert Heijn bevoorraden hun Amsterdamse filialen met elektrische vrachtwagens. Heineken Nederland bevoorraadt sinds de zomer de Heineken-cafés in de binnenstad met de eerste elektrisch aangedreven mini-tankbierwagens ter wereld.

Eigen bijdrage

Wat kun je zelf doen, als bedrijf en als zakelijke forens? Behalve de welbekende OV-fiets zijn er inmiddels tal van alternatieven om de stad emissievrij in te gaan. Zoals met een deelfiets van bijvoorbeeld FlickBike (langs Westlijn van de metro en langs de buslijn richting Westpoort) of Donkey Republic (in Amsterdam Oost), of een elektrische deelscooter van Go Sharing of Check. Toch met de auto naar de stad? Kies dan voor een e-car van bijvoorbeeld Sixt. En als je per se met de eigen auto moet, maak dan bij voorkeur gebruik van een P+R-locatie (kijk voor de actuele beschikbaarheid van parkeerplaatsen op: amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen) en profiteer van het voordelige P+R-tarief (hiervoor gelden wel regels).

Laat je als Amsterdams bedrijf regelmatig goederen bezorgen? Kies dan voor leveranciers die je producten gebundeld en uitstootvrij leveren, zoals Hulshoff, City Hub, Peeters vervoercentrale of Deudekom/De Combinatie Amsterdam. Bovendien kunnen ondernemers bij de gemeente subsidie aanvragen voor de aanschaf van uitstootvrije bedrijfs- en/of taxivoertuigen.

Elektrisch varen

En ook op het water kun je emissievrij uit de voeten. Stichting Elektrisch Varen ontwikkelt een infrastructuur voor elektrische bootjes en pleit voor de ontwikkeling en promotie van een infrastructuur van acculaad- en wisselstations voor de kleine vaart. Tussen 2025 en 2030 moeten alle boten in Amsterdam namelijk elektrisch varen en het doel is om binnen een paar jaar voor tienduizend boten de transitie naar 100 procent emissievrij varen mogelijk te maken. Systemen voor wisselbatterijen van acculaad- en wisselstations zijn daarbij extra interessant, aangezien ze ook door voertuigen op de weg kunnen worden gebruikt. 

Onderzoek naar de toekomst

Ook wordt er volop onderzoek gedaan naar meer emissievrije mogelijkheden voor de zakelijke markt. Bij openresearch.amsterdam – een digitaal platform voor onderzoek, kennis en innovatie over en voor Amsterdam en omstreken – loopt bijvoorbeeld het project LEVV-LOGIC naar de inzet van lichte, elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor de levering van goederen in steden. Om een rendabele inzet van deze LEVV’s voor de stadslogistiek te bewerkstellingen, ontwikkelen de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Rotterdam nieuwe kennis over logistieke concepten en businessmodellen met LEVV. Dit doen ze samen met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten.

Voor een ander project, IDO-laad – Intelligente Data-gedreven Optimalisatie laadinfrastructuur – worden tools ontwikkeld gericht op de uitrol van een kostenefficiënte en effectief gebruikte laadinfrastructuur voor elektrisch rijden.

Waterstof

Het is nog wat meer toekomstmuziek, maar waterstof is ook bezig haar intrede te doen als alternatieve brandstof. Rijden op waterstof levert geen uitstoot op van stikstof en fijnstof, en draagt zo bij aan schonere lucht in de stad. Het eerste waterstoftankstation in de Amsterdamse haven is begin maart geopend. Het tankstation van OrangeGas ligt aan de Australiëhavenweg en is 24 uur per dag, zeven dagen in de week geopend. Bij het tankstation kunnen auto’s, bussen en vrachtwagens tanken. Bedrijven die waterstof gebruiken voor heftrucks, generatoren of andere gereedschappen kunnen er hun waterstofcilinders vullen, zodat ook deze emissievrij kunnen worden ingezet. 

De voordelen van het rijden op waterstof zijn groot: waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens hebben een grotere actieradius dan batterij-elektrische. Daarnaast hebben ze een lager gewicht en gaat tanken een stuk sneller.